شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، وقتی از شهر خلخال به سمت جنوب حرکت می‌کنیم باغ‌های زیبا و سلسله جبال پلنگاه چشم انسان را خشنود می‌سازد و دل هر گردشگری در این دیار دیدنی آرامش می‌یابد.

راه باریک نواری در دامنه این سلسه جبال و کنار باغ‌های دارای اشجار مثمر و غیرمثمر شهر کلور را نشانه رفته‌اند و اینکه به شهر زیبا قدم می‌گذاریم خانه‌های پلکانی شکل سنت دیرینه معماری را به یدک می‌کشند.

در واقع شهر کلور در قسمت جنوبی و بیست و پنج کیلومتری شهر خلخال در منطقه بسیاز زیبا و خــوش آب و هوا به نام منطقه شاهرود واقع شده است، زبان تاتی گویش مردم این دیار بوده و شغل اصلی اکثر ساکنین آن کشاورزی و دامداری می‌باشد و این که این شهر و منطقه بیشتر مورد توجه واقع شده است قرار گرفتن امامزاده سیدعبدالله بن سیدموسی بن سیدابراهیم الاصغر بن امام موسی‌الکاظم(ع) صاحب مزار مرقد شریف، صاحب کرامت مشهوره و سرسلسله سادات موسوی منطقه خلخال می باشد.

بدین لحاظ به برکت مرقد این بزرگوار تحت تأثیر و تبلیغ و هدایت نوادگان ایشان شهر کلور همواره از جمیع بدی‌ها مصون بوده و از هجوم اقوام مهاجم و رسوخ افکار منحرف و ضاله در امان مانده است، از نسل این میوه اهل بیت(ع) که همواره مورد توجه اهالی مناطق خلخال، گیلان، زنجان و اردبیل بوده است می‌توان به عالم جلیل القدر شیعه آقا سید حسین کلوری اشاره کرد و نصب ایشان طبق شجره نامه به امام زاده عبدالله(ع)کلوری می‌رسد.


همانطوری که اشاره شد امامزاده سیدعبدالله(ع) که از نوادگان حضرت امام موسی الکاظم(ع)است و آرامگاه آن حضرت در یک کیلومتــری شهر کلور در کنار چشمه زلال بسیـار خنک مشهـور به جیگیزات و رودخانه پرخروش شاهرود در دل کوههای بلند منطقه قرار گرفته است ساختمان این امامزاده که سالها پیش گلی بوده ولی اخیرا به همت اداره اوقاف و امور خیریه و همکاری و اهالی تجدید بنا و احیا شده است و هرسال بیش از ۵۰ هزار نفر زائر این بارگاه را زیارت می‌کنند البته ایام تعطیل این امامزاده پذیرای میهمانان زیادی از استان‌های همجوار به‌خصوص استان گیلان و زنجان می‌شود.

 

مساحت این امامزاده با در نظر گرفتن محوطه بیرونی حدود ۳هکتار است که با الگوگیری از معماری اسلامی بصورت چهار ضلعی با پنجره‌های مشبک ساخته شده است و آئینه کاری و ضریح این امامزاده به اتمام رسیده و گنبدی با طرح معماری اسلامی امامزاده عبدالله(ع) را از دیگر بناها متمایز ساخته است.

البته نا گفته نماند باغ‌هـــای بسیار با صفایی اطراف این امامزاده را فرا گرفته که از وسط آن رودخانه گوارا و پرآبی عبور می‌کند همچنین جاده مابیـن شهـــر و امامزاده از میان باغهـــای کلور گذشته و درختـان گردو و توت مانند چتری دو طرف جاده را فرا گرفته که منظره بی‌بدیلی را بوجود آورده و چشم هر بیننده‌ای را نـــوازش می‌دهد در محوطه امامزاده نیز سکوهایی برای نشستن خانواده‌ها و وسایل بازی برای کودکان مهیا گردیده است.

  https://static.iqna.ir/1/news/201405/858802167821966075569198875.jpeg

همه ساله در اولین روز ماه رجب جشن رغایب در محوطه این امامزاده با حضور اهالی و سایر میهمانان و بازدیدکنندگان با شور و هیجان فراوان برگزار می ‌شود، این امامزاده به لحاظ قرارگرفتن در منطقه کوهستانی و بدلیل هم مرز بودن شهر کلور با استان گیلان دارای آب و هوای بسیار لطیفی در تمام فصول سال بخصوص در فصل تابستان است و باعث بوجود آمدن باغ‌ها و مزارع وسیع و میوه‌های مختلف شده است.

یادآوری می‌شود که شهر کلور مرکز بخش شاهرود از توابع شهرستان خلخال می‌باشد که در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر خلخال واقع شده است.

موضوعات: اردبیل حضرت امام موسی کاظم (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی