شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

۱۸تیر

http://gardeshgariiran.ir/wp-content/uploads/2014/07/%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B31.jpg

شهید مدرس خطاب به رضاخان ملعون:

«قبر من هرجا که باشد زیارتگاه مردم می شود اما تو در جایی می میری که نه آب باشد و نه آبادانی.»

جو اختناق و سرکوبی شدید آن زمان ارتباط شهید مدرس را بامردم بسیار کاهش داد. رژیم رضاشاه سرانجام در 27 رمضان سال 1356 ه.ق. مصادف با دهم آذر 1316 ه.ش آن مجتهد بزرگ را به شهادت رساند.

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مزار شهید مدرس در کاشمر درهاله ای از غربت زیارتگاه عاشقان حقیقت بود. در طول سالهای اختناق، تنها یک ستون آجری که به وسیله مردم برپا شده بود.نشان دهنده آرامگاه این سید بود.

در این سالهای هراس و وحشت،مردم به پیروی از زندگی ساده و بی پیرایه شهید مدرس که غالب روزها نان وماست می خورد. بعد از ظهر روزهای چهارشنبه در مزارش نان و ماست توزیع می کردند و زیر سایبانی که در دهه 1330ه . ش ساخته شده بود، یادش را گرامی می داشتند.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بزرگداشت شهید مدرس در راس برنامه های اساسی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت.

حضرت امام خمینی(ره)تولیت وقت آستان قدس رضوی را مامور تعمیر و احیای مقبره آن شهید والامقام ساخت. در فرازی از حکم امام(ره) چنین آمده است:

« ... در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است ، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد ، ارزش این شخصیت عالیمقام را نمی تواند درک کند . ملت ما مرهون خدمات و فداکاریهای اوست و اینک که با سربلندی ازبین ما رفته ، بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی – اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و دور افتاده او را تعمیر و احیاء نمائیم .»

بدین گونه تلاشی ارزشمند برای گرفتن غبار از مرقد غریب این مبارز نستوه آغاز گردید و عملیات اجرایی ساختمان اصلی آرامگاه شروع شد.(در سال 1363)درسال 1367 این محل شامل نه رواق و محل اصلی به دست مبارک مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهوری اسلامی ایران بود. مورد بهره برداری قرار گرفت و تحویل اوقاف شد.

به دلیل مشکلات موجود، ائمه جماعات، خصوصا امام جمعه کاشمر ومردم این سامان، اصرار داشتند، تولیت آرامگاه به آستان قدس رضوی تفویض گردد. حضرت آیت الله خامنه ای خواست آنان را اجابت فرمود و در چهارم مرداد 1373 آیت الله واعظ طبسی را به تولیت آستانه و آرامگاه شهید مدرس منصوب فرمود. با این حکم طرح جامع آرامگاه آغاز شد.

اکنون آرامگاه مدرس با بارگاه مشهورترین امامزادگان کشوربرابری می کند. وقتی انسان در آن مجموعه قرار می گیرد، به یاداین جمله وی می افتد که خطاب به رضاخان گفت: «قبر من هرجا که باشد زیارتگاه مردم می شود اما تو در جایی می میری که نه آب باشدو نه آبادانی.»

------------------

زندگینامه شهید آیت الله مدرس

خادم مجازی---: ۲۰۱
۱۴تیر
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Bibi_Heybat_Mosque_Baku_1.jpg/800px-Bibi_Heybat_Mosque_Baku_1.jpg

سیده بی بی هیبت ، خواهر حضرت معصومه علیهما السلام در باکو

جمهوری آذربایجان بارگاههای مقدس چند تن از فرزندان امام موسی کاظم علیه السلام را در خود جای داده است که هر کدام از آنها به عنوان مفاخری بر تارک این جمهوری می درخشد؛ امام زادگانی مانند: آقا میر محسن، حضرت رحیمه خاتون، حضرت حکیمه خاتون و سه تن از برادر زاده هایش و حضرت لیلا خانم.

سنگی نیز به عنوان جای پایِ امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام مورد زیارت شیعیان این دیار است.


حضرت امام موسی کاظم علیه السلام چهار تن از دختران خویش را فاطمه نامیده است:

1. فاطمه کبری - 
فاطمه کبری، حضرت فاطمه معصومه علیها السلام است که در شهر مقدس قم به خاک سپرده شده است.


2. فاطمه صغری - فاطمه صغری علیها السلام مشهور به «بی بی هیبت» و «حکیمه خاتون»، در ورودی شهر باکو مدفون است. کشور آذربایجان

3. فاطمه وسطی - فاطمه وسطی در اصفهان مدفون است.

4. فاطمه اخری  - فاطمه اخری در شهر رشت مدفون است و به نام خواهر امام معروف است.

از میان امام زادگان آذربایجان، حضرت حکیمه خاتون نسبت به دیگر امام زادگان از ویژگی خاصی برخوردار است. اکنون بارگاه بزرگی بر روی مزار شریف آن حضرت در دست احداث است.

شرح حال این امام زاده عظیم الشأن، به خاطر ویژگی های بارزی که دارد، در این مقاله مختصر، خواهد آمد. قبل از ورود به بحث اصلی، نکاتی چند لازم به ذکر است:

1. حضرت حکیمه خاتون دختری از نسل امام موسی کاظم علیه السلام است و در باکو به خاک سپرده شده است و این مطلب در کتابهای معتبر شیعه از جمله بحارالانوار ذکر شده است....
خادم مجازی---: ۷۹۰
۱۴تیر
امامزاده بابا مراد لرستان

امامزاده بابامراد در 35 کیلومتری خرم آباد لرستان در منطقه ای بنام بستام در کنار روستای شترمل قرار دارد . در 15 کیلومتری جاده خرم آباد به الشتر (سلسله ) بعد از عبور از منطقه رباط و کارخانه آب بیشه ، در سمت چپ جاده ، یک جاده فرعی آسفالته قرار دارد که در ابتدای آن تابلوی << زرین چغا >> نصب شده است. از ابتدای جاده فرعی  تا امامزاده کمتر از 20 کیلومتر است که تماما آسفالت بوده و از چند روستا که در یک منطقه ییلاقی قرار دارند عبور می کند.
 طبق بررسی اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان ،
نسب این امامزاده شریف به امام حسن مجتبی (ع) می رسد.
عکس های بیشتر در ادامه مطلب...

خادم مجازی---: ۳۴۸
۱۴تیر
امامزاده بی بی زبیده خاتون(س) نراق

امامزاده بی بی زبیده خاتون (س) دختر امام جواد (ع)

این امامزاده از دختران بلا فصل امام جواد می باشد که در 7 کیلومتری جنوب غربی شهر نراق در منطقه ای به نام بیدشک واقع گردیده و بقعه متبرکه آن حضرت زیارتگاه عاشقان و دلسوختگان اهل بیت رسول ا... می باشد. به نقل مشهور کاروانی از سادات از مدینه به سوی ایران حرکت می کند که در بین آنها دختر 9 ساله امام جواد که از جایگاه بلندی در تقوی و علم برخوردار بوده است نیزوجود داشته است . حکومت وقت با کسب اطلاع از این مهاجرت و ترس از نفوذ سادات علوی در ایران آنها را از مدینه تعقیب و در منطقه فعلی تنها و غریب محاصره کرده و تعداد زیادی از بانوان مکرمه بنی هاشمیان که در رکاب و ملتزم آن حضرت بوده اند را به شهادت می رساند ، مظلومیت شهادت این بزرگواران و دفن شدن پیکرهای مطهر آنها در اطراف امامزاده به کل منطقه که به خاک سفید معروف است فضای معنوی کم نظیری بخشیده است. هر سوخته دلی که یک بار به زیارت این دردانه امام جواد(ع) مشرف می شود دیگر نمی تواند یاد و خاطره این دیدار را فراموش کند .در حال حاضر به همت هیات امناء امامزاده و خیرین شهر نراق و شهر های اطراف و بخصوص آقای یار محمد قاسمی گنبد و بارگاهی بسیار زیبا و دیدنی در محل ساخته شده است که در معرفی این فرزند امام جواد نقش بسزایی داشته است .

خادم مجازی---: ۱۶۱۰
۱۲تیر

https://iqna.ir/files/fa/news/1397/8/7/1092778_990.jpg

سید محمد فرزند بزرگ امام هادی (ع)
سید محمد با کنیه ی ابوجعفر، فرزند بزرگ امام هادی (ع) و فردی جلیل القدر و عظیم الشأن بود؛ بگونه ای که شیعیان و غیر شیعیان گمان می کردند امامت بعد از پدر به وی خواهد رسید؛ زیرا وجودش مجمع کمالات اخلاقی و نفسانی بود. لیکن مرگ او در زمان حیات پدرش بر این پندار خاتمه داد. سید محمد در 50 کیلومتری جنوب سامراء و در شمال بغداد و نزدیک قریه ای به نام بلد (قریه بلد امروزه در استان صلاح الدین واقع شده است که به سبب وجود این قبر به « بلد سید محمد » معروف است. این قریه تا بغداد هشتاد کیلومتر فاصله دارد) از نواحی دُجَیل، بین راه بغداد و سامراء، دفن شده است. او، که از بزرگان و مبارزان عصر خود بود، در میان شیعیان و دوست داران اهل بیت به « سبع الدجیل »، شیر دجیل، معروف بود. سید محمد در 228 ق، به دنیا آمد و در 252ق دو سال قبل از شهادت امام هادی(علیه السلام)، درحالی که از زیارت پدر باز می گشت در قریه بلد بیمار شد و از دنیا رفت و پیکر مطهرش در همان جا به خاک سپرده شد.

بقیه مطلب و تصاویر زیبای حرم در ادامه مطلب...

خادم مجازی---: ۲۱۶