شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

http://bayanbox.ir/view/8351197932535468416/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87.jpg

امامزاده سید احمد معروف به شاه احمد مراد دهنده

که در گویش محلی به (شا اَمِی) یا شاه احمد هفت کوه مشهور است

این امامزاده شریف بسیار مراد دهنده است و نویسنده خود، افرادی را می شناسم که به شفاعت این امامزاده بزرگوار خداوند آنها را صاحب اولاد گردانید. مردم کل منطقه لرستان و خوزستان و ایلام و کرمانشاه و همدان و حتی استانهای مرکزی و اصفهان و ... غالبا این امامزاده را می شناسند و با توسل به ایشان حاجت و مراد خویش را  از خداوند متعال می گیرند به طوری که کمتر امامزاده ای هست که در بین این چند استان به این وسعت در بین همه مردم شناخته شده باشد و در دل آنها جا داشته باشد  و این شناخت مخصوص امروز نیست. این شناخت در طول سالیان سال وجود داشته و تا جایی که نگارنده این سطور به یاد دارد حدود 40 سال پیش از بین مردم دوردست هم زیارت کننده داشت.

 

 بقعه متبرکه امامزاده شاه احمد واقع در قلل کبیرکوه ایلام مرز بین سه استان لرستان، ایلام و خوزستان در عمق 13 کیلومتری غرب جاده خرم‌آباد به پل‌دختر  و اندیمشک در روستای پاعلم  واقع شده است. در منطقه پاعلم جنوب لرستان (بین پلدختر و اندیمشک ) و تقریبا در انتهای جنوبی آزاد راه خرم زال قرار دارد. (با حدود 10 کیلومتر به سمت جاده  پلدختر)

زائران و مشتاقان این امامزاده که بنا بر گفته مردم نسب وی به امام موسی‌کاظم(ع) می‌رسد، در ماههای اسفند تا خرداد از مکانی به نام پاعلم 60 کیلومتری جنوب پل‌دختر از طریق جاده‌ای فرعی متعلق به شرکت نفت حدود 5 کیلومتری جاده اصلی مسیر اختصاصی زیارت را آغاز و سپس با پای پیاده و عده‌ای از طریق راههای پرفراز و نشیب و کوهستانی پس از حدود 4 تا 5 ساعت پیاده‌روی در سنگلاخ‌ها و پرتگاه های خطرناک و پشت سر نهادن چندین کوه و دره به زیارت این بقعه مشرف می‌شدند.

جاده دسترسی آسفالته

اما هم اکنون به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان جاده دسترسی آن به طول 13 کیلومتر  از جاده اصلی (پاعلم) وبه صورت آسفالته احداث شده است که تا درب حرم امامزاده آسفالت شده است. منتهی چون جاده به شدت کوهستانی است و خودروها با جمعیت چند نفر بالا رفتن و پایین آمدن  ممکن است دچار نقص فنی یا مشکل شوند لذا در پایین کوه توقف کرده و با خودروهای نیسان سایپا که در محل کار می کنند بالا می روند و برمی گردند. بعضی هم تا بالای کوه قسمت پارکینگ می روند و قسمت کوتاه و سراشیبی تند آن را پیاده طی می کنند. البته بعضی از زائران هم که مشکل قلبی نداشته باشند به نیت مراد گرفتن و به یاد بستگان قدیمی خود ، تا بالای کوه را پیاده طی می کنند که شاید حدود نیم ساعت طول بکشد.

ساختمان مقبره

ساختمان قدیمی آن ساده و معقری بوده که پس از انقلاب از ورق آهن ساخته شده با حدود 100 متر مربع حرم و ضریح آهنی و مخروطی شکل در خط‌ الرأس کوهی شیب‌دار، آنچنان جذابیت و معنویتی در خود نهفته که همه ساله نزدیک به 100 هزار زائر کرمانشاهی، همدانی، ایلامی، خوزستانی و لرستانی را علی‌رغم سختی مسیر به زیارت این امامزاده کشانده و در آن محیط اصیل و بکر کوهستان و فضای روحانی در کنار مرقد مطهر آن امامزاده بزرگوار به عبادت و طلب حاجت می‌پردازند.

اما به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان مقبره به صورت کلی بازسازی شده و با نصب گنبد و مناره و ضریح نقره ای و امکانات رفاهی (حداقل در حد رفع نیاز زائران ) بازسازی گردیده که تصاویر گویای آن را مشاهده می فرمایید.

در گذشته زائران این امامزاده با توجه به گرمی هوا، نبود آب و طولانی بودن مسیر رفت و برگشت ترجیح می‌دادند شب‌ها این مسیر را طی کنند. اما با حداث جاده آسفالته  روزانه  چند هزار نفر مخصوصا جمعه ها و ایام تعطیل و مناسبت ها به زیارت ایشان می آیند.

سه شنبه 13 فروردین1392

تصاویر  جدید بزرگ و دیدنی از امامزاده احمد مراد دهنده و زائرین ایشان در ادامه مطلب :

مرقد مطهر امامزاده احمد

جاده امام‌زاده شاه احمد(ع) پلدختر مسدود شد

http://media.shabestan.ir/Original/1394/01/25/IMG12514402.jpg

اگر مرادی دارید یا حاجتی یا مشکلی یا خدای ناکرده بیماری  ، حتما نذری کنید و در اولین فرصت به زیارت این امامزاده با کرامت تشریف ببرید و حاجت خود را بگیرید. انشاءالله   

  التماس دعا

 

نوع مطلب :حضرت امام موسی کاظم (ع) ،ایلام ،لرستان ،

نظرات  (۳)

سحر
شنبه 18 مرداد 1393 10:24 ب.ظ
من سال 85 به نیت کار رفتم وبلافاصله مراد گرفتم ولی اون موقعها مسیرش خیلی سخت ولی مراد دهنده وشیرین بود
انشاله که همه مراد بگیرن
 
مونا
یکشنبه 29 تیر 1393 09:58 ق.ظ
سلام، خسته نباشید، خیلی جالب بود من تا حالا اسم این امامزاده را هم نشنیده بودم، خواهش می کنم هر کس که مسیرش افتاد و رفت زیارت این امامزاده برای منم دعا کنه مشکل بزرگی دارم ، الان شب 23 ماه مبارک رمضان خیلی التماس دعا.
 
 
شنبه 24 خرداد 1393 09:02 ق.ظ
ایشان الان در خرم آباد ساکن شده است دوست عزیز
 
امیر
چهارشنبه 3 اردیبهشت 1393 08:43 ب.ظ
یا امام زاده شاه احمد
 
زائر
شنبه 23 فروردین 1393 10:22 ب.ظ
من چندین بار رفتم. ولی آن زمانی که هنوز جاده نداشت و مسیرش کوهستانی بود را بسیار دوست داشتم زیرا واقعا احساس می کردی این مسیری را که با آن همه مشقت می رفتی را دست خالی برنمی گردی.
 
 
شنبه 16 فروردین 1393 01:17 ب.ظ
سلام می خواستم بطور دقیق شجره نامه این امام زاده ، نحوه شهادت یا وفاتشان همچنین چگونگی کشف مرقد ایشان را بدانم . سپاسگزارم.
 
رضا نظری
جمعه 9 اسفند 1392 10:43 ب.ظ
خرم آباد زندگی می کنند جهان نظری
 
جهان نظری
پنجشنبه 24 بهمن 1392 12:27 ق.ظ
سلام جهان نظری هستم.حالتون چطوره.خوشحال شدم خبری از شما شنیدم.من هنوز خاطرات شاد سالهای ۶۲تا۶۴ را که باهم بودیم رافراموش نکردم خاطره ی روزی که با هم در کنار رودخانه ی سیمره ماهی گیری میکردیم. دوست عزیز شماره تماس خود را روی ایمیلم بگذارید تا باشما تماس بگیرم. منتظر تماستان هستم.
 
محسن
چهارشنبه 9 بهمن 1392 11:02 ق.ظ
آقای ح ج سلام
برای کسب اطلاع از حال و احوال آقای جهان نظری به من ایمیل بزنید:
mj_ms66@yahoo.com
 
 
دوشنبه 7 بهمن 1392 02:14 ب.ظ
سلام
پاسخ خادم مجازی : سلام علیکم !

موفق باشید
 
سیده شایسته شاه احمدی
یکشنبه 6 بهمن 1392 08:38 ب.ظ
با سلام من از سادات امامزاده شاه احمد (ع) هستم و خواهر زاده جهان نظری که از ارادتمندان امامزاده شاه احمد هستند . با شماره 09166679297 با ایشان تماس بگیرید.
 
ح ج
یکشنبه 15 دی 1392 09:00 ب.ظ
سلام اینجانب (ح ج ) با آقای جهان نظری در سالهای 64و 65 در روستای کوره دشت علیا کوهدشت معلم بودم وحتی در همان سالها یکبار به خانه ی اقای نظری به پاعلم رفتیم خیلی خوش گذشت دوست دارم خبری از این مرد بزرگ داشته باشم .
پاسخ خادم مجازی : سلام

من اهل پا علم نیستم و فقط زائر امامزاده هستم. التماس دعا

چرا مسئولین حرم شاهزاده احمد روی حرم اسفالت نکردن چکه می کرد اب امام زاده را فرا گرفته بود

واقعا مراد میده ،یه بنده خدایی زمان قدیم چند تا دختر داشت ،میره امام زاده میگه یه پسر بم بده،بعدش پسر دار شد

پاسخ:
سلام علیکم
بله واقعا همین طوره
خیلی از مردم لرستان نام بچه هایشان را پاپی میگذاشتند: مثا پاپی احمد ، پاپی علی ، پاپی رضا  ... و اینها با توسل به امامزاده شاه احمد پاعلم و شفاعت ایشان پسردار میشدند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی