شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

مقبره علی بن جعفر الصادق (ع) - مدینه

پنجشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۰، ۰۵:۰۸ ق.ظ

مقبره علی بن جعفر عریضی در اطراف مدینه

جناب علی بن جعفر – علیه السلام – معروف به عریضی (اطراف مدینه )

امام زاده جلیل القدر جناب علی بن جعفر الصادق – علیه السلام – سیدی بزرگوار ، شدید الورع ، کثیر الفضل و عالمی عامل و یکی از بزرگترین روات موثق شمرده شده است . او امام صادق – علیه السلام – و حضرت موسی بن جعفر – علیه السلام – و امام رضا – علیه السلام – و حضرت جواد – علیه السلام – را درک نموده است .

جناب علی بن جعفر از سایر برادران خود کوچکتر بود ، و پس از فوت پدر بزرگوارش همواره ملازمت برادر خود حضرت موسی بن جعفر – علیه السلام – را اختیار کرده بود . معالم دین و احادیث بسیاری از آن حضرت اخذ نموده و روایت می کرد که از جملۀ آنها کتاب « مسائل علی بن جعفر » است . همچنین « مسائل الحلال و الحرام » و « المناسک » منسوب به آن بزرگوار است (۴)

احترام علی بن جعفر به مقام امامت

محمد بن حسن عمار می گوید (۵) : مدت ۱۰ سال در مدینه طیبه محضر علی بن جعفر – علیه السلام – را درک کرده احادیثی را که از برادر خود حضرت موسی بن جفعر – علیه السلام – اخذ نموده بود شنیده و می نوشتم . روزی خدمتش بودم که حضرت جواد – علیه السلام – وارد مسجد پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم – شد . علی بن جعفر – علیه السلام – تا آن حضرت را دید از جای برخاست و بدون کفش و رداء به خدمتش شتافت و دست او را بوسید و او را تعظیم و تکریم نمود . آن حضرت فرمودند : عمو بنشین ، خداوند تو را رحمت کند . علی بن جعفر – علیه السلام – فرمود : آقای من ، چگونه بنشینم با اینکه شما ایستاده اید .

هنگامی که آن حضرت به او اجازه فرمودند ، به جای خود بازگشت و در مجلس نشست . اصحابش است را سرزنش کردند که تو عموی پدر او هستی ! چگونه با وی این سان معامله می کنی ؟ علی بن جعفر – علیه السلام – فرمود : ساکت شوید ! پس دست را بالا برد و محاسن خود را گرفت و فرمود : حق تعالی مرا با این محاسن اهلیت امامت نداده ، ولی این جوان را هلیت بخشیده و امامت را به او تفویض فرموده ، با این حال چگونه فضل او را انکار کنم و چگونه به او احترام نگذارم . با اینکه من بنده او هستم ؟

از این روایت پیداست که آن جناب تا چه حدی نسبت به امام زمان خود معرفت داشته و از جمله رواتی است که تمامی علماء رجال ایشان را ستایش بلیغ نموده اند .

مسافرتهای علی بن جعفر

مسکن آن جناب در قریه عریض در چهار میلی مدینه طیبه بوده است ، و از این جهت به آن حضرت عریضی مدنی گویند ، و فرزندان او را عریضیون می خوانند . نسل آن حضرت از چهار پسرش محمد و احمد و حسن و جعفر است .

علی بن جعفر – علیه السلام – در عریض یا مدینه بود که اهل کوفه از ایشان درخواست کردند در کوفه نزول اجلال فرمایند . آن حضرت قبول فرموده و چندی در کوفه به نشر معالم دین و احادیث سید المرسلین و ائمه هدی – علیهم السلام – پرداخت . بعد از چندی مردم قم از ایشان خواستند به قم تشریف فرما شوند . آن بزرگوار از کوفه به قم مهاجرت فرمود و در قم ماند تا به رحمت الهی پیوست و در خارج هم نزدیک دروازه جنوبی دفن شد (۶)

در دو مکان دیگر قبری منسوب به ایشان وجود دارد : یکی در عریض یک فرسخی مدینه و دیگری در خارج شهر سمنان . (۷)

وفات ایشان در 27 ذیحجه سال ۲۱۰ ﻫ علی بن جعفر – علیه السلام – اتفاق افتاده است .

مسعودی روز وفات آن حضرت را ۲۷ ذی الحجه و سال وفات را ۲۳۳ ﻫ و عمر آن حضرت را ۷۲ سال می داند (۸ )

فرزندان و نوادگان علی بن جعفر (ع)

ابو لعلی مهدی مدفون در تفرش از احفاد امام صادق (ع) از اشخاص ممتاز و صاحب فضیلت و کمال بوده و صاحب بقعه و مقام عالی نزد اهالی است.
 علی بن جعفر مشهور به عریضی ،  دارای چهار پسر به نام محمد، احمد، حسن و حسین بوده. محمد را دو پسر به نام حسین و عیسی است. پسران و احفاد عیسی را سه پسر به نام احمد، محمد و حسین بوده ]است[. حسین والد محمد که فرزند او ابو لعلی مهدی تفرش است. ابو لعلی مهدی بن محمد بن حسین بن علی بن حسین بن عیسی بن محمد بن علی العریض بن جعفر بن محمد الصادق (ع) در فم تفرش مدفون است(3) .
 جد بزرگ ابو لعلی مهدی، علی بن جعفر مشهور به عریضی(4) از راویان بزرگ حدیث بوده و از دانش و کمال پدر بزرگوارش امام جعفر صادق بهره ها برده است.
 شیخ مفید در ارشاد خود می‌نویسد که او از روات حدیث و شخصی استوار و سدید بوده و ورع و تقوایی زیاد و فضیلتی بسیار داشت؛ و همواره ملازم برادر عالی‌مقام خود امام موسی کاظم (ع) بوده و احادیث زیادی از آن حضرت روایت نموده؛ و او به علی بن جعفر عریضی معروف گردید. (9)

منابع :

۳. قلائد النحور : ج ذی الحجة ، ص ۴۴۸ . سبل الرشاد الی اصحاب الامام الجواد – علیه السلام – :

۴.سبل الرشاد الی اصحاب الامام جواد – علیه السلام – : ص ۱۷۵

۵. بحار الانوار : ج ۴۷ ص ۲۶۶ . سبل الرشاد الیل اصحاب الامام الجواد – علیه السلام – : ص ۱۷۹

۶. اقتباس از کتابهای انوار المشعشعین ، فصل الخطاب ، عمدة الطالب : ج ۱ ، تاریخ انجم فروزان ، ریاض الانساب ، رجال کبیر ، رجال کشی ، منتخب التواریخ

۷. منتخب التواریخ : ص ۲۲۶

۸. مروج الذهب : ج ۴ ص ۱۲۷

9. نویسنده:اسدالله عبدلی آشتیانی - سایت راسخون

سوال : سید احمد حسینی

پاسخ دهنده: حضرت آیة اللة حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی
کد:22228/731 تاریخ پاسخ: 1431/04/11 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
 علی بن جعفر فرزند امام صادق علیه السلام 
 

سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم قبر علی بن حعفر فرزند امام صادق علیه السلام که فقیه بوده و کتابی در فقه به نام ایشان منسوب است؛ کجاست؟ آیا در مدینه است؟ یا در قم؟ (همانجایی که مرحوم آقای انصاری مدفون هستند) و آیا وقتی ما به زیارت ایشان می رویم اول باید به زیارت قبر علی بن جعفر رضوان الله علیه برویم یا به زیارت مرحوم آقای انصاری رحمه الله علیه؟ و همینطور وقتی به بسطام می رویم اول محمد فرزند امام صادق علیه السلام را زیارت کنیم یا بایزید را؟ نیت ما کدامیک باشند؟

پاسخ:
هوالعلیم
مدفن حضرت علی بن جعفر علیهما السلام در هشت فرسخی مدینه به نام سِربا است و حضرت علی بن جعفر علیهما السلام مدفون در قم غیر آن حضرت است و نیز در این اماکن شایسته است ابتدائاً امامزادگان زیارت شوند.

منبع : سایت متقین


 درسی از علی بن جعفر(ره)
نوشته شده توسط علی کوثری


نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
 منبع:داستان دوستان

علی بن جعفر (ع) برادر امام کاظم (ع) از امامزادگان بزرگ و فقیهان پرهیزکار است ، در مورد قبر ایشان سه قول نوشته اند: 1 در قم (آخر چهار مردان کنار مزار شهداء قرار دارد) 2 در سمنان واقع است 3 در قریه عریض ، واقع در یک فرسخی مدینه می باشد. علی بن جعفر (ع) در زمان امام جواد (ع) از علمای سالمند و فقهای با سابقه به شمار می آمد. محمدبن حسن بن عمار می گوید: در مدینه در محضر علی بن جعفر (ع) نشسته بودم ، و روایاتی را که از امام کاظم (ع) نقل می کرد می نوشتم ، در این هنگام ناگاه امام جواد (ع) که آن وقت نوجوان بود، وارد مسجد شد، دیدم علی بن جعفر بدون رداء و با پای برهنه برخاست و به استقبال امام جواد (ع) رفت و خود را به سوی او افکند و دست او را بوسید. امام جواد (ع) فرمود: عمو جان خدا تو را رحمت کند بنشین . علی بن جعفر گفت : ای آقای من چگونه بنشینم با آنکه تو ایستاده ای . هنگامی که علی بن جعفر(ع) به جلسه درس خود باز گشت ، شاگردان از روی سرزنش به علی بن جعفر گفتند، تو عموی پدر حضرت جواد (ع) هستی ، در عین حال دیدیم که دست او را بوسیدی و آنچنان احترام کردی که دور از معمول . علی بن جعفر در پاسخ آنها، دست به محاسن سفید خود گرفت و فرمود: ساکت باشید، هنگامی که خداوند صاحب این محاسن سفید را شایسته امامت ندانست ، و این جوان را شایسته نمود و مقام شامخ امامت را به او تفویض کرد، آیا من فضل او را انکار کنم ؟ پناه می برم به خدا از این سخن که شما می گوئید، بلکه من بنده امام جواد (ع) هستم . از احترام های علی بن جعفر (ع) به امام جواد اینکه : هر گاه امام جواد(ع) می خواست به جائی برود، علی بن جعفر بر می خاست و کفش او را جفت می کرد. روزی طبیبی برای قصد گشودن سر رگ امام جواد (ع) آمد، علی بن جعفر به امام جواد (ع) عرض کرد: ای سرور من اجازه بده اول رگ مرا قطع کند تا تیزی و سوزش نشتر قبل از تو به من برسد.

منبع : پایگاه عرشیان

ٰ


اجساد جاویدان در بقیع:

على بن جعفر عریضى، فرزند دیگر امام صادق علیه‌السلام است که تا دوره امام جواد علیه‌السلام زنده بود. قبر ایشان در عریض یکى از روستاهاى اطراف مدینه منوره و نزدیک به منطقه احد قرار داشت که اینجانب به زیارت آن رفته بودم، و چند سال پیش، عوامل مزدور وهابیت، اقدام به تخریب قبر ایشان نمودند؛ ولى بنا به شهادت برخى از موثقین مثل حجت الاسلام ‌والمسلمین شیخ حسن راضى از علماى احساء و حجت الاسلام‌ والمسلمین شیخ حسین رضوانى مسئول وقت دفتر نمایندگى بعثه مقام معظم رهبرى در مدینه با جسد سالم ایشان مواجه شدند که با انتقال جسد مطهرشان به قبرستان بقیع، نزدیک قبور اهل بیت علیهم‌السلام دفن گردید

محمدامین پور امینى، افق حوزه، ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۲۶.

منبع: دانشنامه اسلامی

 

نوع مطلب :حضرت امام جعفر صادق (ع) ،عربستان سعودی ،مدینه منوره ،

موضوعات: مدینه منوره حضرت امام جعفر صادق (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی