شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

امامزاده علی بن جعفر (ع) - سمنان

چهارشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۰، ۰۴:۵۱ ق.ظ

امامزاده علی بن جعفر (ع) - سمنان

امامزاده علی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب (ع) کوچکترین فرزند امام صادق (ع) و برادر امام موسی کاظم (ع) و عموی امام رضا (ع) است . کنیه اش ابوالحسن و معروف به علی عُرَیضی است . زیرا در قریه عریض که در چهار میلی مدینه است ساکن بوده و بدین لحاظ او و فرزندانش به عریضی مشهور گشته اند .
علی بن جعفر (ع)‌از محدثین معروف شیعه است ، و از برادر بزرگوارش حضرت امام موسی بن جعفر (ع) ‌احادیث زیادی نقل کرده است . ایشان در عقیده استوار و دارای تقوای بسیار و همواره ملازم برادر خود امام موسی بن جعفر (ع) بوده است .
او تا زمان امام نهم ، امام جواد (ع) زنده بود و با اینکه عموی پدر امام جواد (ع) محسوب می شد احترام خاصی برایش قائل بود ، کفش امام را بر می داشت و دست او را می بوسید و این اعمال را برای خود برترین فضیلت و مقام می دانست .
با برادرش محمد دیباج در قیام مکه و با زید بن موسی (ع) برادر دیگرش در قیام بصره همکاری داشت . او کتابی در زمینه مناسک و مسائل دارد .

اهل کوفه از او تقاضا کردند که به کوفه برود ، او پذیرفت و به کوفه منتقل شد ...

توضیحات :

البته برخی  معتقدند که قبر امامزاده علی بن جعفر الصادق(ع) در قم می باشد ولی علماء معتقدند که این امامزادگان شریف  اشخاصی غیر از فرزند امام صادق (ع) هستند و قبر فرزند امام صادق (ع) در منطقه عُرَیض در 8 فرسخی مدینه واقع است ... برای مطالعه بیشتر به مطالب پیوندهای مرتبط در انتهای همین مطلب رجوع بفرمایید. والله اعلم

یادداشت: ما در مسیر سقر به مشهد مقدس شب عید نوروز سال 92 یا 93 در سمنان توقف کردیم و هنگام نماز مغرب و عشا به زیارت این امامزاده بزرگوار مشرف شدیم. خادم مجاری

بقیه در ادامه مطلب:

 

 سوال : سید احمد حسینی

پاسخ دهنده: حضرت آیة اللة حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی
کد:22228/731 تاریخ پاسخ: 1431/04/11 گروه: احوال اولیاء و عرفای الهی
 علی بن جعفر فرزند امام صادق علیه السلام 
 

سؤال: بسم الله الرحمن الرحیم قبر علی بن حعفر فرزند امام صادق علیه السلام که فقیه بوده و کتابی در فقه به نام ایشان منسوب است؛ کجاست؟ آیا در مدینه است؟ یا در قم؟ (همانجایی که مرحوم آقای انصاری مدفون هستند) و آیا وقتی ما به زیارت ایشان می رویم اول باید به زیارت قبر علی بن جعفر رضوان الله علیه برویم یا به زیارت مرحوم آقای انصاری رحمه الله علیه؟ و همینطور وقتی به بسطام می رویم اول محمد فرزند امام صادق علیه السلام را زیارت کنیم یا بایزید را؟ نیت ما کدامیک باشند؟

پاسخ:
هوالعلیم
مدفن حضرت علی بن جعفر علیهما السلام در هشت فرسخی مدینه به نام سِربا است و حضرت علی بن جعفر علیهما السلام مدفون در قم غیر آن حضرت است و نیز در این اماکن شایسته است ابتدائاً امامزادگان زیارت شوند.

منبع : سایت متقین 


 درسی از علی بن جعفر(ره)
نوشته شده توسط علی کوثری


نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
 منبع:داستان دوستان

علی بن جعفر (ع) برادر امام کاظم (ع) از امامزادگان بزرگ و فقیهان پرهیزکار است ، در مورد قبر ایشان سه قول نوشته اند: 1 در قم (آخر چهار مردان کنار مزار شهداء قرار دارد) 2 در سمنان واقع است 3 در قریه عریض ، واقع در یک فرسخی مدینه می باشد. علی بن جعفر (ع) در زمان امام جواد (ع) از علمای سالمند و فقهای با سابقه به شمار می آمد. محمدبن حسن بن عمار می گوید: در مدینه در محضر علی بن جعفر (ع) نشسته بودم ، و روایاتی را که از امام کاظم (ع) نقل می کرد می نوشتم ، در این هنگام ناگاه امام جواد (ع) که آن وقت نوجوان بود، وارد مسجد شد، دیدم علی بن جعفر بدون رداء و با پای برهنه برخاست و به استقبال امام جواد (ع) رفت و خود را به سوی او افکند و دست او را بوسید. امام جواد (ع) فرمود: عمو جان خدا تو را رحمت کند بنشین . علی بن جعفر گفت : ای آقای من چگونه بنشینم با آنکه تو ایستاده ای . هنگامی که علی بن جعفر(ع) به جلسه درس خود باز گشت ، شاگردان از روی سرزنش به علی بن جعفر گفتند، تو عموی پدر حضرت جواد (ع) هستی ، در عین حال دیدیم که دست او را بوسیدی و آنچنان احترام کردی که دور از معمول . علی بن جعفر در پاسخ آنها، دست به محاسن سفید خود گرفت و فرمود: ساکت باشید، هنگامی که خداوند صاحب این محاسن سفید را شایسته امامت ندانست ، و این جوان را شایسته نمود و مقام شامخ امامت را به او تفویض کرد، آیا من فضل او را انکار کنم ؟ پناه می برم به خدا از این سخن که شما می گوئید، بلکه من بنده امام جواد (ع) هستم . از احترام های علی بن جعفر (ع) به امام جواد اینکه : هر گاه امام جواد(ع) می خواست به جائی برود، علی بن جعفر بر می خاست و کفش او را جفت می کرد. روزی طبیبی برای قصد گشودن سر رگ امام جواد (ع) آمد، علی بن جعفر به امام جواد (ع) عرض کرد: ای سرور من اجازه بده اول رگ مرا قطع کند تا تیزی و سوزش نشتر قبل از تو به من برسد.

منبع : پایگاه عرشیان - سمنان

دنبالک ها: تبیان -اختلاف در مدفن علی بن جعفر(ع)

 

نوع مطلب :سمنان ،حضرت امام جعفر صادق (ع) ،

موضوعات: سمنان حضرت امام جعفر صادق (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی