شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

بی بی سیده خاتون سلام الله علیها- شهرضا ، اصفهان

جمعه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۳:۵۶ ب.ظ

آستان مقدس بی بی سیده خاتون شهرضا

بی بی سیده خاتون سلام الله علیها- شهرضا ، اصفهان

http://isfahan.irib.ir/documents/697863/305434703/a.jpg?t=1477404424383

  نسب :

.نسب این امامزاده بنا به اعتقاد مردم و اهالی شهر به حضرت امام سجاد علیه السلام می رسد.

مساحت :

 مساحت کل صحن امامزاده بی بی سیده خاتون سلام الله علیها 4500 متر و مساحت زیر بنای بقعه 2500 می باشد.

توضیحات : 

این بنا در واقع تا سال 1356 بنایی با مصالح خشت و گل بوده که در سال 1358 مراحل بازسازی آن توسط خیرین و مردم آغاز و بدین سال ادامه یافته است. ارتفاع گنبد کاشیکاری شده و دوپوش امامزاده از کف 14 متراست و ضریحی چوبین و معرق کاری شده که قدمتی 400 ساله دارد، 4×2 روی سنگ مزار و داخل بقعه قرار دارد. تزیینات داخل بقعه فاقد هر گونه تزیینات گچ بری، کاشیکاری و آینه کاری می باشد. این امامزاده با توجه به موقعیت جغرافیایی و بودن آن در مسیر اصفهان و شیراز بیشتر مورد توجه مسافرین، زایرین و مردم شهر و خصوصاً بانوان قرار دارد.

آدرس :

اصفهان-شهرضا-خیابان امام خمینی(ره) - داخل شهر شهرضا (فمشه)

اکثر امامزاده هایی را که توفیق زیارتشان نصیبمان شده از جان و دل قبول دارم.

سال 1387 بود. از زیارت شیراز بر می گشتیم و دم عصری به شهرضا رسیدیم و  خیلی هم خسته بودیم  . دنبال مسجدی گشتیم . کم کم هدایت شدیم به سمت این امامزاده بزرگوار. رفتیم وضویی گرفتیم و آنجا نمازی خواندیم و فضا و معنویت آنجا خیلی برایمان دلنشین بود. فضایی آرام و دلنشین ، در حیاط این امامزاده تعداد زیادی از قبور شهدای عزیز  و مومنین قرار داشت و یک حوض با صفا در وسط حیاط.

فکر می کنم معنی طلبیدن همین باشد دیگر. خادم مجاری

بقعه متبرکه بی بی سیده خاتون شهرضا ۹۰۰ سال قدمت دارد

نسب این امامزاده بنا به اعتقاد مردم و اهالی شهر به حضرت امام سجاد (علیه السلام) می رسد. به امامزاده بی بی سیده خاتون (علیها السلام) معروف می باشد نسب این امامزاده بنا به اعتقاد مردم و اهالی شهر به حضرت امام سجاد(ع) می‌رسد، البته برخی بر این باورند که این امامزاده از زنان سیده و شجاع دوران آل‌بویه بوده و برخی دیگر وی را از زنان سیده و عالمه زمان خود، از خاندان آل‌مظفر و مدافع دین و مذهب می‌دانند که با نوعی نیرنگ به دست حکام ظالم وقت به شهادت رسیده است.
بخشی از مساحت این بنا در زمان پهلوی به تصرف اماکن دولتی در آمده و اکنون حدود ۳۵۰۰متر مربع از آن باقی مانده و در حال حاضر مساحت باقی مانده شامل ۱صحن جامع ،۲مسجد، یک سالن و تربت‌خانه می‌باشد.
این بنا در واقع تا سال ۱۳۵۶ بنایی با مصالح خشت و گل بوده که در سال ۱۳۵۸ مراحل بازسازی آن توسط خیرین و مردم آغاز و در همان سال به اتمام رسیده است؛ از سال ۱۳۸۰با همت هیئت امنا آستانه و زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا طرح و نقشه جامعی تهیه و بر اساس آن احداث بنای جدید امامزاده آغاز شده است.
بقعه متبرکه بی‌بی سیده خاتون شهرضا ۹۰۰ سال قدمت دارد، مساحت معماری این بنا ۷۰۰۰ مترمربع و مربوط به دوران آل‌مظفراست.
مساحت کل صحن امامزاده بی‌بی سیده خاتون سلام الله علیها ۴۵۰۰ متر و مساحت زیر بنای بقعه ۲۵۰۰ می‌باشد.
ارتفاع گنبد کاشی‌کاری شده و دوپوش امامزاده از کف ۱۴ متر است و ضریحی چوبین و معرق‌کاری شده که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد، در ابعاد ۴×۲ روی سنگ مزار و داخل بقعه قرار دارد. تزیینات داخل بقعه فاقد هر گونه تزیینات گچ‌بری، کاشی‌کاری و آینه‌کاری می‌باشد.
این مکان تاریخی درشمال شرقی شهرضا است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و بودن آن در مسیر اصفهان و شیراز بیشتر مورد توجه مسافرین، زایرین و مردم شهر است.
در این مکان مقدس علاوه بر بی‌بی سیده خاتون دو تن از صالحان و پارسایان نیز به نام‌های شاهزاده «ابراهیم» و «اسماعیل» نیز در حرم این بزرگوار آرمیده‌اند؛ علاوه بر این، در جوار این آستانه، بزرگان و علمای بزرگی همچون، شیخ ملا علی نوری، شیخ مهدی نوری، محمدباقر کودک و بانومجتهده ملا حبیبه به خاک سپرده شده‌اند.

رئیس هیئت امنا  آستانه بی بی سیده خاتون اظهار داشت : در این مکان مقدس ،بزرگان وعلمای بزرگی همچون عارف وپارسای اهل بصیرت شیخ ملا علی نوری،مدرس وعالم بزرگوار شیخ مهدی نوری، عارف ودرویش وارسته محمد باقر کودک وفقیهه وبانومجتهده ملا حبیبه به خاک سپرده شده اند .

منبع :صدا و سیمای مرکز اصفهان

نوع مطلب :حضرت امام سجاد زین العابدین (ع) ،اصفهان ،

موضوعات: اصفهان حضرت امام سجاد زین العابدین (ع) امامزاده های بانوان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی