شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

امامزاده اسیری بم

شبستان گزارش می دهد؛
شرق استان کرمان مزیّن به نام دو امامزاده شاخص/آستان محترمی که غبار غم از چهره بم می زداید
از جمله امامزادگانی که از دیرباز تاکنون نه تنها ملجأ مردمان شهر نخل های راست قامت-بم- بلکه مجاوران و زائرانی از دیگر شهرها بوده اند؛ امامزاده زید و امامزاده اسیری است.

خبرگزاری شبستان-کرمان: وجه مشترک در زیارت پیامبراکرم و ائمه معصوم و امامزادگان( صرفنظر از آنکه پیامبر بر ائمه و ائمه نیز بر امامزادگان تفضل دارند) آرامش و طمأنینه ای است که نصیب انسان می شود و با تخلیه هیجانی و کسب انرژی درونی، او را مجدد برای مواجهه با ناملایمات و پستی و بلندی زندگی آماده می کند.

امروز و در عصر غیبت امام معصوم که از بسیاری از دیدار سیمای پرفروغ امام عصر محروم هستند؛ نباید از دیدار علما و زیارت امامزادگان غافل شد؛ وجود مبارک امامزادگان در هر شهر و دیاری، ملجأ ساکنان و مجاوران آن است تا دمی در آغوش حرم ایشان بیاسایند و از برکات و فیوضاتی که از آن بارگاه ساطع می شود، بهره مند شوند.

در اهمیت زیارت امامزادگان خوب است به عبارتی قابل توجه از آیت الله بهجت اشاره شود که فرمود« توسلات، خیلی نافع است.به این امام زاده ها زیاد سر بزنید. این بزرگواران همچون میوه ها که هرکدام یک  ویتامین خاصّی دارند، هر کدامشان خواص و آثاری دارند.»

 

قطعاً وجود یک امام معصوم و ۳۳ تن از پیامبران عظام الهی{به استنادسازمان اوقاف و امور خیریه کشور}در استان های مختلف از جمله معروفترین ایشان حضرت دانیال در شوش خوزستان و حیقوق در تویسرکان استان همدان؛ فرصت مغتنی به ویژه برای مردمان استان های مربوطه فراهم می آورد که در این مجال شرح پرداختن به آن میسر نیست.

ورود سرشار از خیر و برکات امام هشتم به ایران و به دنبال آن، خواهر بزرگوارشان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منجر به ورود امازمادگان فراوانی به ایران شد که در جای جای کشورمان همچون شمعی فروزان روشنگری می کنند.

 

استان کرمان هم با وجود بُعد مسافت نسبت به مرکزیت آن روز اسلام اما از این توفیق عظیم بی نصیب نمانده و امامزادگان زیاد و مستجاب الدعوه زیادی دارد و کرمانی ها علاقه وافری به آستان بوسی ایشان داشته و با مناسبت و بی مناسبت در حرم مطهرشان حضور می یابند.

از جمله این امامزادگان که از دیرباز تاکنون ملجأ مردمان شهر نخل های راست قامت-بم- بوده اند؛ امامزاده زید و امامزاده اسیری است؛ آستان مقدس این امامزادگان به ویژه در سالهای اخیر که بم به شدت داغدار و سوگوار عزیزان از دست داده خویش در زلزله ۵ دی سال ۸۲ است؛ غبار غم از چهره او می زداید و هر روز به ویژه در شب های جمعه، دلدادگان زیادی را میهمان خود می کند.

 

«امامزاده اسیری که نسب شریف ایشان با یک واسطه به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می رسد، معروف به (علی الخیر) است. چنین مشهور است که پس از دستگیری علی بن حسن مثنی توسط حاکم بم، دستور قتل وی صادر می شود. پس از شهادت رساندن این سید حسنی جسدش را به دار می آویزند.

بدن مطهر مدتی بالای دار بود تا اینکه طایفه ای به نام چیت ساز شبانه او را از دار پایین آورده و در محل کنونی دفن می کنند؛ محل دفن این امامزاده قبلاً باغی بوده که اسرا را در آن نگهداری می کردند، گویا به همین دلیل این امامزاده را اسیری خوانده اند.

 

مرقد این امامزاده جلیل القدر در خیابان طباطبایی بم واقع شده و از زیارتگاه های مشهور شهر بم و استان کرمان به شمار می آید؛ بنای قدیمی ساختمان بقعه تخریب و بنائی جدیدی باگنبد کاشی کاری شده ساخته شده و ضریحی فلزی برروی قبر امامزاده نصب شده است.»

دومین امامزاده مدفون در شهر بم و در میدان زید، امامزاده زید است که نسب شریف ایشان با ۶ واسطه به امام علی علیه السلام می رسد؛ ساختمان بقعه این امامزاده در زلزله بم کاملاً تخریب اما طی مدت ۱۶ ماه به همت بنیادمسکن انقلاب اسلامی به اتمام رسید و امروز باز هم محل رجوع ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت است.

 

حجت الاسلام علی ستوده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه این دو امامزاده جزو امامزادگان شاخص شرق استان به شمار می روند؛ افزود: هر یک از این امامزادگان شاید حدود یکصد هزار زائر در طول سال دارند.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های بم، فهرج و نرماشیر علت این جایگاه را مشاهده کرامات و شفای بیماران از این دو امامزاده جلیل القدر دانست و تصریح کرد: البته ایشان از قدیم هم محل رجوع مردم بودند.

وی با افزودن اینکه ساختمان بقعه هر دو امامزاده و بلکه کل امامزادگان پس از زلزله بم از نو بازسازی شد؛ افزود: امامزاده اسیری در مرکز شهر قرار گرفته و البته امامزاده زید هم وضعیتی مشابه دارد و اکثر مراسم مذهبی بیشتر در این دو امامزاده برگزار می شود و امسال مراسم گرامیداشت جانباختگان زلزله ۵ دی در امامزاده زید برگزار خواهد شد.

ستوده از اجرای دو پروژه عمرانی در هر یک از این امامزادگان خبر داد و افزود: پروژه عمرانی در امامزاده زید نزدیک ۳ هزار مترمربع زیربنا در مرحله شفته ریزی است و قرار است در سه طبقه شامل مجتمع ورزشی، خدماتی و فرهنگی ساخته شود.

وی ادامه داد: پروژه عمرانی امامزاده اسیری با هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا شامل مجتمع خدماتی، رستوران و زائرسرا است که فقط کاشی کاری و سرامیک آن باقی مانده است.

 

 

 

 

 

گزارش و عکس: طاهره بادامچی

موضوعات: کرمان حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی