امامزاده حمزه بن قاسم علوی - از نوادگان حضرت اباالفضل(ع)
حمزه بن قاسم بن علی بن حمزه بن حسین بن عبیدالله بن عباس بن علی بن ابیطالب علیه السلام ابویعلی ثقه جلیل القدر است و از اصحاب ما است و احادیث بسیار روایت نموده است و او را کتابی است در حال کسانی که از حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت کرده اند از مردان و از کلمات علما و طبقات اجازات چنین معلوم میشود که از علمای غیبت صغری و معاصر با والد صدوق علی بن بابویه است و الله العالم.
سید عظیم الشأن ، ابو یعلى حمزه بن قاسم بن على بن حمزة الأکبر بن عبیدالله بن عباس بن امیر المؤمنین علیه السلام مى باشد. علامه بزرگوار میرزا محمد على اردوبادى صفحاتى طلایى درباره حیات او نگاشته است که ما عین سخنان وى را نقل مى نماییم ، او گوید:
ابو یعلى از علماى اهل بیت و یگانه اى برخاسته از خاندان وحى و سروى بلند و افراشته در بوستان بنى هاشم است . او از مشایخ روایت بود و علماى بلاد براى بهره ورى از علوم اهل بیت علیه السلام نزد وى مى شتافتند،
گفتگو با تولیت آستان مقدس حضرت حمزه غربی(ع) فرزند حضرت ابوالفضل العباس(ع)
خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا : حضرت حمزه غربی(ع) فرزند سقای دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس(ع) از محدثین بزرگ و دارای تالیفات زیاد میباشد از جمله آنها نوشتههایی است که از امام صادق علیه السلام نقل کرده است و کتاب هایی در موضوعات فقهی مانند صلات و زکات تألیف نموده است، با "منعم سلمان حسین الشمری" متولی آستان مطهر این امامزاده به گفت و گو نشستیم:
|
مصاحبه: علی سعدی ـ ترجمه: عمادی
حمزه بن ابوالقاسم ابن علی ابن حمزه ابن الحسین ابن عبیدالله ابن عباس امیر المؤمنین علی علیهم السلام یا حضرت حمزه غربی علیه السلام یکی از فرزندان حضرت ابوالفضل العباس(ع) است که در استان بابل کشور عراق در منطقهی "مدحتیه" از توابع روستای "مزیدیه" مدفون می باشد.
در این منطقه بسیاری از بقاع متبرکه وجود دارد که از جمله آن قاسم ابن موسی بن جعفر علیه السلام، سیف الدین ابن الإمام موسى بن جعفر (علیه السلام)، الحسن ابن عبید الله ابن العباس سلام الله علیه، الظاهر والمظهر از فرزندان امام موسی کاظم، عون ابن امام علی ابن اسماء بنت عمیس و بسیاری از اماکن مشرفه را می توان نام برد.
حضرت حمزه غربی (ع) از محدثین بزرگی است که صاحب اجازه بوده است؛ در این مورد ابی یعلی( سلار) در کتاب تاریخ خود وی را در طبقه مشایخ کلینی و کفعمی بر شمرده است وی دارای تالیفات زیاد میباشد از جمله آنها نوشتههایی است که از امام صادق علیه السلام نقل کرده است و کتاب هایی در موضوعات فقهی مانند صلات و زکات تألیف نموده است.
با "منعم سلمان حسین الشمری" متولی آستان مطهر حضرت حمزه غربی(ع) به گفت و گو نشستیم:
ابنا: آیا جناب حمزه غربی درمنطقه مدحتیه به دنیا آمده است یا بعدها به این منطقه هجرت کرده اند؟
ـ مشخص نیست که آیا حمزه دراین منطقه به دنیا آمده است یا اینکه به این منطقه هجرت کرده و بعدها در آنجا مدفون شده است چراکه روایات در این زمینه به دقیق به این بحث نپرداختهاند البته روایاتی وجود دارد که حاکی از آن است ایشان به دلیل فشارهایی که "بطش عباسی" بر آنها وارد آورده بود از بصره به این منطقه هجرت کرده و درآنجا از دنیا رفته و دفن شده است.
ابنا: بفرمایید که بارگاهی که در محل دفن ایشان وجود دارد مربوط به چه زمانی میباشد؟
ـ تاریخ تولد ایشان در سال 101 هجری و وفاتش در 202 میباشد مراسم سالگرد ایشان در روز آخر ماه ذی الحجه برگزار میگردد چراکه تاریخ وفات ایشان در این روز میباشد.
مرحوم آیة الله سید مهدی قزوینی قبر ایشان را معین و این بارگاه را تأیید کرد، نقل میکنند ایشان برای زیارت مشاهد مشرفه به این منطقه آمدند اما از بارگاه حمزه عبور کردند و به زیارت ایشان مشرف نشدند چراکه ایشان معتقد بود شخصی که به نام حمزه مشهور است حمزه بن موسی بن جعفر علیه السلام میباشد که در کنار "عبد العظیم حسنی" در ری مدفون میباشد نه البته این در حالی بود که بسیاری از شیعیان به زیارت حمزه مشرف میشدند ولی مرحوم سید مهدی قزوینی گفت من به زیارت کسی که نمیشناسم نمیروم.
بعد از مدتی کمی شخصی که از سادات بود به نزد سید مهدی قزوینی میرود و به ایشان عرض میکند کسی که در اینجا مدفون است حمزه بن قاسم ابن علی ابن حمزة ابن حسن ابن عبید الله ابن عباس (علیه السلام) می باشد و برای تحقیق مرحوم قزوینی را به کتابهای تاریخی ارجاع میدهد و ایشان پیگیر این مسأله میشود و به حقیقت ماجرا پی میبرد و یقین حاصل میکند شخصی که در اینجا مدفون است از ذریه حضرت عباس علیه السلام میباشد و مقام بالایی دارد و لذا بر خود واجب میداند به زیارت ایشان مشرف شود.
ابنا: این اتفاق چه زمانی واقع شده است؟
ـ این اتفاق در سالهای حدود 1700 میلادی اتفاق افتاده چه آنکه در آن دوران مردمان آن دیار از اهل تسنن بودند ولی بعد از اینکه برای مرحوم آیة الله سید مهدی قزوینی وجود قبر چنین شخصیت بزرگواری مسجل شد دستوری مبنی بر احداث بارگاه و آستانی بر قبر مبارک حمزه علیه السلام داده شد و این موضوع باعث شد بسیاری از مردم آن دیار چشم حقیقت را بروی خود باز کنند و خود را با لباس زیبای تشیع آراسته کنند.از آن سان، این منطقه محل سکونت و رفت و آمد شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام گردید.
مرحوم آیة الله سید حسین بحرالعلوم معتقد بودند کسی که در زیر قبهی امام حمزه دعا کند همانند کسی که در زیر قبه امام حسین علیه السلام دعا میکند و دعایش مستجاب خواهد شد.
در کتب تواریخ وارد شده است که در دوران غیبت صغری حضرت نرگس علیها السلام به دلیل فشارهای دولت عباسی بر اهل بیت علیهم السلام به خانه عموی حمزه پناه آوردند و این خود جرعه ای از دریای محبت خاندان حمزه (علیه السلام) و پشتیبانی آنها از اهل بیت علیهم السلام میباشد.
اولین بنای بر روی قبر ایشان اتاقکی از جنس آجرهای منطقهی "نیل" نزدیک "بابل" میباشد که بوسیله شتر آجرها را به این منطقه آوردند.
اما در سال 1932 میلادی بارگاه بزرگی برای ایشان توسط شیخ عباس جریان بنا شد و در سال 1936 به صورت جزئی و مختصر اصلاحاتی در این بنا انجام شد.
اما در سال 1973 در دوران" احمد حسن البکر" رئیس جمهور اسبق عراق به دلیل اینکه وی به بیماری سرطان مبتلا بود و شنیده بود که حمزه علیه السلام مستجاب الدعوه هست لذا به بارگاه ایشان مشرف شد و شفا یافت به همین دلیل احمد حسن البکر دستوری صادر کرد تا بارگاه و آستان عظیمی در این منطقه برپاکنند که همین بنایی است که درحال حاضر موجود است.
ابنا: همانطور که می دانید بعد از سقوط نظام دیکتاتوری بعث به مشاهد مشرفه توجه ویژهای توسط دولت شد تا حدی که زیارتگاهها فقط محلی برای زیارت مردم نمیباشد بلکه محلی برای هدایت و راهنمایی مردم درامور دینی و آگاهی بیشتر آنها با مکتب اهل بیت علیهم السلام میباشد شما به عنوان تولیت آستانه حمزه غربی در شناساندن مکتب حقیقی اهل بیت علیهم السلام به مردم و ارشاد و راهنمایی آنان چه اقداماتی کرده اید؟
ـ بله بعد از اینکه لطف خدا شامل حال ما شد و ما از شر صدام دیکتاتور و دست پروردههایش در حزب بعث رهانید، دولت جدید اهتمام ویژهای به مشاهد مشرفه داشته است و این مسأله در حق آستان مطهر حمزه غربی نیز اجرا شده است. اولین گام مثبت دولت، تاسیس و تشکیل تولیتی برای این بارگاه بوده است همچنانکه تشکیل تولیت برای دیگر مشاهد مشرفه نیز صورت پذیرفته است.
البته باید این مطلب را هم متذکر شد که درعراق آرامگاههای زیارتی بسیاری وجود دارد که برخی از آنها به حسب نسب صحیح و دقیقی و برخی دیگر غیر صحیح و مبهم میباشد حجم بالای زیارتگاهها در عراق وظیفهی دولت را در امر اداره زیارتگاهها و پشتیبانی و تامین امنیت آرامگاهها و زائرین و خدمت رسانی به آنها دشوار نموده است. البته این بخشی از وظایف دولت در امور آرامگاهها است چراکه بخشی از امور مهم در مورد آرامگاهها مربوط به مسائل فکری و فرهنگی درمنطقهای که آرامگاهها در آن واقع شده است میشود؛ ایجاد فضایی برای مبلغان و سخنرانان برای رشد و تعالی فکری و عملی مردمان مناطق نزدیک آستانه ها و زائرینی که از اقصاء نقاط کشور و دنیا به این مناطق میآیند، اینها از وظایف سنگین و دشوار دولت میباشد.
در حال حاضر تصمیم بر این شده که مشاهد مشرفه محلی برای برپایی نهضتی فکری و فرهنگی شود و ما در این راستا و درجهت تامین خدمات لازم و به موقع اعم از بهداشتی و غیره از آستانه های علوی و حسینی و عباسی کسب تجربه میکنیم.
ابنا: با خبر شدیم که تولیت محترم برنامه هایی مانند حفظ و قرائت قرآن برگزار کرده است در این مورد هم توضیحاتی بفرمایید.
ـ در راستای کار فرهنگی تولیت آستان اقدام به ایجاد کانون قرآن نموده است و دورههای متوالی و زیادی برای حفظ قرآن تا به حال برگزارگردیده است و هم اکنون ادامه دارد. همچنین دورههای ویژه برای حفظ قرآن در ایام تابستان وجود دارد که چیزی در حدود 200 تا 250 نفر از کودکان و خردسالان در این این دوره ها شرکت کرده اند همچنین ما هم اکنون 25 حافظ بزرگسال داریم که حدود 20 جزء از قرآن را حفظ نمودهاند.
ابنا:آستان حمزه غربی زیر نظر چه نهادی قرار دارد؟
ـ آستان حمزه غربی زیر نظر آستانههای مشاهد مشرفه شیعیان میباشد که این نهاد جزء تشکیلات دیوان وقف شیعیان میباشد که خود دیوان زیر نظر مستقیم نخست وزیر میباشد.
ابنا: حضرتعالی به برخی از سازوکارها برای پیشرفت و ارتقاء این زیارتگاه اشاره کردید آیا پیشنهادی در این زمینه دارید؟
ـ ما مشتاق هماهنگی بیشتر با نهادهای محلی دولتی برای ایجاد فرصتی مناسب برای جذب گردشگران و سرمایه گذاران از ایران و اقصی نقاط دنیا میباشیم چرا که مسایل اقتصادی یکی از موضوعات مهمی است که باید بسترهای آن را فراهم کرد بدین جهت که این مسأله موجب گسترش روح وحدت و یکپارچگی مذهب تشیع میشود.
ابنا: چه انتظاری از مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و نهادهایی مانند آن را دارید؟
ـ ما ازبرادرانمان در مجمع جهانی اهل بیت (ع) میخواهیم که مردم ایران و شیعیان دیگر کشورها را با بارگاه مطهر جناب حمزه غربی از طریق کتب، نشریات و رسانهها آشنا کنند و این بارگاه را فراموش نکنند به ویژه که مجمع جهانی اهل بیت (ع) ارتباط وسیعی و محکمی با شیعیان دنیا دارد و انتظار ما را ازاین نهاد بیشتر میکند.
ابنا: آیا در مورد معرفی جناب حمزه کتابی یا مقالهای نوشته شده است؟
ـ بله کتابهایی با عنوان "حمزه و قاسم" اثر "شیخ خاقانی"، کتاب "مآثر أحفاد آل النبی الأطهار" اثر"شیخ النائینی" هم چنین "مقرم" در کتاب خودش به ایشان اشاره کرده است نیز در کتابهای رجالی مانند "رجال نجاشی" و "رجال "مرحوم آیت الله خویی" به این شخصیت پرداخته شده است در کتاب "تاریخ ابی یعلی" نیز به این شخصیت پرداخته شده است. در حال حاضر تولیت آستان درصدد تدوین موسوعهای برای این شخصیت بزرگوار میباشد.
ابنا: کرامات معروفی در مورد جناب حمزه وجود دارد میتوانید به آنها اشاره بفرمایید؟
ـ اهل بیت علیهم السلام همواره منشا خیر و برکت هستند، نقل میکنند 300 سال پیش در منطقه "ریفیه" خانمی نذر کرده بود که اگر خداوند تمام حیوانات و چهارپایانی که مالک آنها بود را شفا دهد تمام شیرهای حاصل ازاین حیوانات را جمع خواهد کرد و روغنی ازآنها درست خواهد کرد ودراختیار زائرین و حاجتمندان و فقرا قرار میدهد. با اذن الهی و به برکت حمزه غربی تمام حیوانات اهلی آن زن خوب میشوند و روغن زیادی از شیرهای این حیوانات بدست میآید.اما آن زن در وفا کردن به نذر خود کاهلی میکند درنتیجه روغن ها تبدیل به سنگ مرمر میشود که الآن این سنگ درکنار قبر جناب حمزه موجود میباشد.قضیه شفا یافتن حسن البکر از بیماری سرطان هم قبلاً گفته شد.
ابنا: تعداد خدام این بارگاه چقدر میباشد؟
ـ تعداد خادمان این آستان به 150 نفر میرسد. در روزهای پنج شنبه و جمعه تعداد زائرین به 1000 تا 1500نفر میرسد که از ملیت های عربی و غیر عربی میباشند.
ابنا: آیا زائرین ایرانی هم به این بارگاه مشرف میشوند؟
ـ متاسفانه زائرین ایرانی به این بارگاه مشرف نمی شوند این درحالی است که بارگاه حمزه غربی درمنطقه ای بین مهران و کربلا واقع شده است و در مسیر کاروان زائرین ایرانی میباشد ولی احدی از ایرانیان به بارگاه مشرف نشده اند که در همین جا از همه شیعیان ایران می خواهم که به این بارگاه توجه کنند.
منبع
شنبه 12 آذر1390
کتاب: خلاصۃ الانساب
نویسنده: علامہ ابو المنصور حسن بن یوسف الحلی (علامہ حلی)، علامہ محمد نجف کرمانی مشھدی
کتاب: میزان ہاشمی
نویسنده: علامہ محمد ہاشم
کتاب: میزان قطبی
نویسنده: علامہ قطب الدین شاہ
لطفا اگر کسی پیدا کردن این کتاب پس از آن با من تماس بگیرید از طریق ایمیل من: zaigham.sultan@gmail.com
من برای این کتاب ها به اندازه طول می کشد پرداخت.
با احترام
از نظر خوب و تازه شما تشکر می کنم.
امیدوارم خیلی زود همه کشورهای اسلامی یکی بشن تا مسلمانها بتونن به راحتی به کشورهای همدیگه سفر کنند.