شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

امامزاده طیب و طاهر (ع) قنوات قم

امامزاده طیب و طاهر(ع)

مزار مطهر سید ابوالعباس طیب(ع) و سید ابوالحسین طاهر(ع) که با 6 واسطه به امام سجاد(ع) می رسند در روستای سراجه بخش قنوات قم واقع است. بنای تاریخ این دو امامزاده شریف متعلق به قرن دهم قمری و جزو آثار ثبت شده میراث فرهنگی است.

معرفی امامزادگان طیب و طاهر (ع)

این بنا به شماره 2690 و در تاریخ 17/3/1379 به ثبت آثار ملّی و تاریخى رسیده است.

دربارة شخص مدفون یا مدفونین در این بقعه چند قول است که ذیلاً به آن اشاره مى‏شود؛

قول اوّل: در این بقعه یک نفر از سادات موسوى به نام أبو الطیّب طاهر بن حسین قطعى بن موسى أبى السبحة بن ابراهیم المرتضى بن امام موسى کاظم ‰ مدفون مى‏باشد. امّا از آن‌جایی که در این بقعه دو تن مدفون هستند و همچنین طاهر بن الحسین در بغداد مى‏زیسته، لذا نمى‏توان این قول را پذیرفت، کما اینکه نظر مرحوم عبّاس فیض  نیز چنین است.

قول دوّم: نظریّة صاحب انوار المشعشعین است که مى‏نویسد: أبو عبداللَّه حسین بن على بن عمر بن حسن الأفطس بن امام زین العابدین ‰ و دیگرى فرزندش محسن مى‏باشد که مرحوم فیض این قول را رد مى‏نماید و مى‏گوید «این مدّعا غیر متّکى به دلیل و امرى خیالى و وهمى است که بر ضعف آن هم شواهدى موجود است چه که این دو تن به لقب طیب و طاهر ملقّب نبوده‏اند و مؤلّف کتاب مزبور از ناحیة خود به ایشان لقب بخشى کرده است».

وى اضافه مى‏کند که مدفونان در این بقعه باید أبو العبّاس طیب و برادرش أبو الحسین طاهر بن أبى الحسن على برطلة بن أبى عبداللَّه حسین بن على بن عمر بن حسن الأفطس بن على الأصغر بن امام زین العابدین ‰ باشند زیرا جدشان أبو عبداللَّه حسین در اصفهان مى‏زیسته و در آن‌جا صاحب دو دختر و سه پسر به اسامى أبو طالب محسن، و أبو محمّد حسن، و أبو الحسن على برطلة شده است که در این میان با فرزندان خود به قم منتقل گردید و در شهر قم صاحب فرزندى به نام ابو على محمّد الرئیس شد.

ابو الحسن على برطلة از قم به آوه نقل مکان کرد و در آن‌جا صاحب چهار فرزند به اسامى أبو جعفر محمّد، و أبو محمّد حسن، و أبوالعبّاس طیّب، و أبو الحسین طاهر شد. که از آن میان طیب و طاهر از آوه به قم مهاجرت نموده و در این شهر متوطّن شدند و سپس هم وفات یافتند و بقعه مذکور را باید از آن این دو برادر حسینى دانست».

مدارکى در دست است که گفتار مرحوم فیض  را تایید مى‏کند زیرا:

علّامه نسّابه ابن طباطبا مى‏نویسد که از جمله واردین به شهر اصفهان أبو عبداللَّه حسین بن على بن عمر بن حسن الأفطس مى‏باشد که داراى چهار فرزند به اسامى: 1. أبو طالب المحسن 2. أبوعلى محمّد 3. أبو محمّد حسن 4. أبو الحسن على لقبه برطله بود.

همین قول را دیگر علماى انساب پذیرفته‏اند و مى‏نویسند که محمّد أبو جعفر القمّى و برادرش طاهر ابوالحسین فرزندان على برطلة بن أبى عبداللَّه الحسین در قم مى‏زیسته‏اند، بنابراین قول مرحوم فیض  تأیید مى‏شود و مدفونان در بقعه دو تن از برادران و سادات حسینى مى‏باشند. که از ایجاد بقعه بر سر تربت ایشان معلوم مى‏شود که آنان به فضیلت و تقوى متّصف بوده‏اند، شاید به اشاره سلطان محمّد شریف نقیب السادات قم در قرن پنجم، بر سر قبرشان آرامگاه بنا شده و مورد تجلیل و احترام قرار گرفته‏ اند.

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است،

(مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir/)

موضوعات: قم حضرت امام سجاد زین العابدین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی