شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

در این مکان مقدس مضجع شریف پنج تن از امام زادگان لازم التعظیم است که عبارتند از:

سید حسین (علیه السلام) به نقل از سید ابوالحسن عمروی که از اعلام قرن پنجم هجری بوده، نخستین شخص مدفون در این بقعه‌ی متبرکه، سیدحسین بن ابراهیم بن محمد الیمانی بن عبیدالله بن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) با کنیه‌ی ابوعبدالله می باشد که سیدی بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و بزرگوار بوده است. ایشان در جریان قیام حسن بن علی الاطروش شرکت داشته و در حدود سال 300 هجری قمری در شهر ری به شهادت رسیده اند .

سید سالم (علیه السلام) پس از سید حسین، سیدسالم بن ابی طاهر ابراهیم بن ابی جعفر محمد بن ابراهیم بن محمد الیمانی بن عبید الله بن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) که نوه برادری سید حسین شهید است، در این بقعه مدفون می شوند.

سید ابوطالب (علیه السلام)، سید ابوطالب محمد بن عبدالله بن ابی جعفرمحمد بن ابراهیم بن محمد الیمانی بن عبیدالله بن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) که ایشان نیز نوه برادری سید حسین شهید می باشند، در این مکان مدفون هستند. این سه تن از سادات موسوی و از اعلام قرن سوم و چهارم هجری به شمار می روند و از بزرگان سادات موسوی شهر ری بودند. آنان به زهد و تقوی آراسته و منشأ آثار و برکات بسیاری برای اهالی این دیار بوده اند.

4 ـ سید رحیم (علیه السلام) چهارمین شخصیت که در این بقعه متبرکه مدفون است سید ابومحمد عبدالرحیم است که نسب شریفش با 12 واسطه به امام صادق(علیه السلام) منتهی می شود. ایشان سیدی بسیار جلیل القدر و عظیم الشأن بوده اند. او از بیت نقابت وشهادت به شمار می رفت. جدش ابوعبدالله محمد در زمان خلیفه معتضد عباسی یا معتصم عباسی در شهر ری به شهادت رسید.

سید صائم (علیه السلام)آخرین شخصیتی که در این مزار متبرک مدفون است نواده بزرگوار امام حسن (علیه السلام) است که نسب شریفش با 22 واسطه به آن حضرت منتهی می شود. او سیدی جلیل القدر و بسیار عظیم الشأن و نواده برادری حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) است. خاندان او از ابهر زنجان به شهر ری مهاجرت نموده و جدش سید تاج الدین بن حسین نخستین شخص از این خاندان است که در منطقه حرادی ری که ظاهراً همین مکان فعلی (لویزان) است، سکونت اختیار نموده و سپس به سمنان رفت. فرزندان و نوادگان او در حرادی ماندند و منشأ آثار و برکاتی برای اهالی آن دیار شدند. سید محمد به آن جهت به صائم معروف شد که غالب اوقات در روزه بود و به محمد صائم ملقب گشت. وفات وی در نیمه دوم قرن هشتم هجری اتفاق افتاده است.(تحفة الازهرا، شجرة الطیبه، المعقبون، ا لمجدی، عمدة الطالب، الراغب، المشجر الوافی، کشف الستار، مشاهد العلویین، مشاهد الطاهر)

آستان امام‌زادگان پنج تن (علیهم السلام) در لویزان یکی از مکان‌های پرجاذبه و مقدس و با شکوه در بـین امام‌زادگان کشور است که همه ساله جمع کثیری از مشتاقان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت(علـیهم‌السـلام) از اقصی نقاط کشور برای زیارت و کسب برکات معنوی به ایـن مـکان مـقدس می‌شتابند.
این مکان زیارتی در بالای تپه‌ای در محله‌ی لویزان در شمال شرق تهران واقع شده است که این خصوصیت سبب شده است تا از صحن سرسبز و پر دار و درخت امام‌زاده، نمایی زیبا از کلان شهر تهران و دامنه‌ی جنوبی کوه‌های البرز، چشم هر بیننده‌ای را نوازش دهد.


این بقعه‌ی متبرکه دارای قدمت چند صد ساله می‌باشد که پس از بازسازی‌های انجام شده، متأسفانه در حال حاضر اثری از ابنیه‌ی تاریخی آن موجود نیست. بنای قدیمی امام‌زاده ساده و چهارگوش با پوشش گنبدی بوده است که در عهد قاجار بر چهار طرف آن ایوان‌های ساده و کوچکی افزوده شد. بعدها مجدداً ساختمان بقعه بازسازی شد و در چهار ضلع بنا، چهار طاق نما ساخته شد. در دوره‌ی قاجار ضریح مربع شکلی به صورت مشبک (معروف به جعفری) و سبز رنگ بر روی پنج صورت قبر ساخته شد. تجدید بنای این بقعه‌ی متبرکه در سال 1376 به همت هیأت امناء، اهالی، خیرین، زائرین و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه آغاز و در سال 1382 فاز اول آن به بهره‌برداری رسید.
صحن جنوبی امام‌زاده نیز که در گذشته به صورت تپه‌ای خاکی بود، در سال‌های اخیر دستخوش مرمت و بازسازی شده و پس از مسطح سازی، اطراف آن به وسیله‌ی نرده‌های فلزی با نورپردازی زیبا محصور شده است. در چهار طرف این بقعه‌ی متبرکه به خصوص قسمت جنوبی آن آرامستان قرار داد که از سالیان دور محل دفن اموات ساکنین این منطقه بوده است. در قسمت شمالی بقعه نیز سومین گلزار شهدای بزرگ استان تهران قرار دارد که پیکر پاک 146 شهید گلگون کفن انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در آن جای گرفته است. در طبقه‌ی زیرین این بقعه‌ی متبرکه، حسینیه‌ای جهت برگزاری جلسات دعا، حضور هیئات مذهبی و برگزاری کلاس‌های آموزشی بنا شده است. کتابخانه‌ی امام‌زاده با بیش از دو هزار جـلد کـتاب، مهد قرآن و مرکز پیش دبستانی امام‌زاده نیز در همین مکان واقع شده‌اند.

قبل از شروع مراسم جشن تکلیف، خادمان امامزاده در حال بسته بندی پک های میوه هستند.

برگزاری مراسم جشن تکلیف در امامزاده پنج تن

استان تهران ـ شهر تهران، بزرگراه امام علی (علیه السلام)، بعد از پل شهید زین الدین، لویزان، خیابان شهید فرشادی

موضوعات: تهران حضرت امام موسی کاظم (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی