شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

امامزاده آقا سیدحسین (علیه السلام) ـ روستای زرگ طبس

يكشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۳ ق.ظ

به گزارش خبرگزاری تسنیم از طبس، امامزاده سید حسین ‌ابن موسی ‌الکاظم(ع) بر اساس اسناد موجود، فرزند بزرگوار امام کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) است که در دوران نامهربانی‌ها و بی‌ مهری‌های حکومت عباسی از مدینه به سمت مشهد در حال عزیمت بود که پس از شهادت امام رضا(ع)، مورد هجوم سربازان حکومت قرار گرفته و در دامنه کوه‌های شتری در روستای زَرگ طبس به شهادت رسید.

بقعه و مزار این امامزاده لازم ‌التعظیم در روستای زیبای زَرگ بنا نهاده شد که متأسفانه زمین ‌لرزه ویران‌گر سال 1357 طبس، هم بقعه متبرکه را ویران کرد و هم زیبایی و سرسبزی را به دلیل خشک شدن چشمه ‌های آب از روستای زرگ برد، به‌ طوری که مردم روستا مجبور به مهاجرت از روستا شدند.

روستای زرگ که در فاصله 40 کیلومتری شهر طبس و در فاصله 3 کیلومتری روستای اصفهک و در میان رشته‌ کوه‌های شتری واقع شده، در حال حاضر همه ‌روزه به ‌ویژه در ایام تعطیل، پذیرای سیل مشتاقان و زائران دل ‌شیفته امامزاده لازم ‌التعظیم، آقا سید حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام سید محمود رحیمی، روحانی، خادم و عضو هیئت امنای امامزاده زرگ در گفت ‌و گو با خبرنگار تسنیم، کمک‌های مردمی و همچنین حمایت‌ های اداره اوقاف و امور خیریه از امامزاده زرگ را مطلوب ارزیابی کرد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی و با حمایت‌ ها و کمک‌ ها، دوباره بقعه‌ای زیبا برای امامزاده سید حسین(ع) زرگ بنا، و مشکلات آب و برق زرگ برطرف شد.

عضو هیئت امنای امامزاده زرگ تصریح کرد: همچنین تعدادی زائرسرا برای رفاه زائران احداث و نیز ضریحی زیبا برای این امامزاده ساخته و نصب شد.

بنای قدیمی تر امامزاده در زلزله بزرگ 7 ریشتری سال 57 طبس ویران شده است.

عامّه مردم آقا سیدحسین را فرزند موسی بن جعفر (علیه السلام) می دانند. مردم بر این باورند که به هنگام درگیری امامزاده با دشمن در دامنه کوه همجوار به شهادت می رسد و جنازه ایشان بر روی تلی از شن های روان به پایین دره منتقل می گردد و در محل فعلی به خاک سپرده می شود. به همین علت این ماسه های روان را خاک ریز امامزاده می دانند. هم نام بودن این امامزاده با امامزاده شهر طبس یعنی وجود دو فرزند هم نام از امام کاظم (علیه السلام) آن هم در یک مکان عجیب به نظر می رسد. البته باید آگاه بود که در آن زمان هم نام بودن چند فرزند از یک نفر رواج داشته است. بنابراین احتمال دارد ایشان از احفاد امام کاظم (علیه السلام) باشد.
یکی از مدارک قدیمی این زیارتگاه پارچه نوشته ای می باشد که آقای علی بن میرزا آخوند ملا عبدالرحیم در تاریخ 1318 هجری قمری مطابق با 1279 هجری شمسی اشعاری را در رابطه با این امامزاده سروده و آن را به طرز زیبایی تزیین نموده است.
در کتاب فرهنگ جغرافیایی ارتش جلد 46 (منطقه بشرویه) در بیان روستای زَرگ به دفن امامزاده حسین (علیه السلام) در این روستا اشاره ای شده است. در کتاب 4336 امامزاده آقای محمد مهدی بحرالعلوم به دفن امامزاده حسین (علیه السلام) در روستای زرگ و اینکه نسب شریفش به امام کاظم (علیه السلام) می رسد اشاره شده است. آقای محمود امینی در کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طبس به امامزاده سید حسین (علیه السلام) در 55 کیلومتری جنوب شرق طبس اشاره دارد؛ لیکن هیچ کدام از این منابع نتوانسته امامزاده سیدحسین (علیه السلام) را معرفی نماید. منبع پایگاه امامزاده ها 

مسیر امامزاده حسین زرگ در نقشه

موضوعات: خراسان جنوبی حضرت امام موسی کاظم (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی