شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

بقعه متبرکه سید باقر(ره) در زابل

يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۰، ۱۲:۴۶ ب.ظ

بقعه متبرکه سید باقر(ره) از دیروز تا امروز

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیرکل اوقاف وامور خیریه سیستان وبلوچستان با اشاره به انجام عملیات عمرانی و بازسازی بقعه متبرکه سید باقر(ره) واقع در شهرستان زابل گفت: سید باقر متوفی در قرن معاصر از مردان بزرگ و مورد قبول همگان بوده است، به طوری که هرکسی حاجت، نذر یا خواسته‌ای از خداوند داشته، به نزد او می‌رفته و ایشان در حق وی در نزد خداوند دعا می‌کرده است.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه سیستان وبلوچستان با اشاره به انجام عملیات عمرانی و بازسازی بقعه متبرکه سید باقر(ره) واقع در شهرستان زابل گفت: سید باقر متوفی در قرن معاصر از مردان بزرگ و مورد قبول همگان بوده است، به طوری که هرکسی حاجت، نذر یا خواسته‌ای از خداوند داشته، به نزد او می‌رفته و ایشان در حق وی در نزد خداوند دعا می‌کرده است.

روایات و گزارشات بسیار زیادی داریم و شنیده می‌شود که بواسطه خلوص نیت سید باقر، حاجت آن شخص برآورده می‌شده و هم اکنون نیز اگر کسی در زابل گره‌ای در کارش می‌افتد یا حاجتی دارد، به ایشان و جد بزرگوار ایشان حضرت محمد(ص) متوسل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام والمسلمین منصور هاشمی اظهار کرد: تولیت، حفظ و نگهداری از بقاع متبرکه و مرقد امام‌زادگان از وظایف ذاتی اوقاف است.

وی بیان کرد: سازمان اوقاف وامور خیریه کشور با تمام تلاش به دنبال آبادانی و توسعه حریم امام‌زادگان و بقاع متبرکه است و در این راستا اداره کل اوقاف و امور خیریه سیستان وبلوچستان دو بقعه سید باقر(ره) در زابل و بقعه سید مهدی(ره) در ایرانشهر را در دست اقدام دارد.

هاشمی گفت: بقعه سید باقر تا سال 90 بصورت یک ضریح ساده و بدون هیچ گونه فضای مسقف و هیچگونه امکانات بود، گرچه آهن‌الات و مصالح ساخت وساز خریداری و دپو شده بود و علت اصلی توقف کار ممانعت شهرداری زابل به دلیل واقع شدن بقعه در حاشیه پارک و مالکیت عرصه پارک به شهرداری عنوان می‌شد.

مدیر‌کل اوقاف استان گفت: با پیگیری و برگزاری جلسات مکرر و توجیه اینکه وجود بقعه، بواسطه اعتقاد مردم منطقه بر غنای معنوی شهر می‌افزاید و با توسعه بقعه شاهد بالا رفتن سطح فرهنگی و دینی مردم خواهیم بود، موافقت شهرداری و سایر ارگان‌های ذی‌ربط گرفته شد.

https://www.dana.ir/File/ImageThumb_0_608_458/608246

هاشمی گفت: کلنگ عملیات عمرانی بقعه سید باقر(ره) در پاییز 90 با حضور مسولین به زمین زده شد و با شناسایی پیمانکار و تهیه نقشه‌های ساخت وساز توسط دفتر بنیاد توسعه وعمران موقوفات استان‌، عملیات عمرانی در چند بخش آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی گفت: ساخت گنبد و بارگاه و ساخت دو سالن مجزا برای برادران و خواهران و فراهم کردن امکانات رفاهی‌، ساختمان فرهنگی‌، امکانات IT از جمله برنامه‌های اوقاف استان برای تبدیل شدن بقعه سید باقر(ره) به قطب فرهنگی شهرستان زابل است.

هاشمی گفت: با رایزنی‌های انجام شده و تلاش مدیریت اوقاف بخشی از اعتبار ساخت بقعه جذب و درحال هزینه شدن است و نذورات مردمی نیز در این امر سهم بسزایی دارد.

مدیر کل اوقاف وامور خیریه سیستان وبلوچستان گفت: امیدواریم با یاری خداوند عملیات عمرانی ساخت بقعه سید باقر(ره) در فاز اول تا پایان سال 92 به پایان برسد.

سیدمحمد باقر موسوی (ره) از سلسله جلیله سادات و منتسل به امام موسی بن جعفر (ع) می باشند
 آقا سید محمد باقر موسوی از سلسله جلیله سادات و منتسب به امام موسی بن جعفر (ع) می باشند که پس از فراغت از تحصیل در مشهد مقدس و همچنین مدت مدیدی مسافرت به کشورهای مختلف جهت نشر اسلام در راه مسافرت به زاهدان عزیمت می نمایند (ظاهرا هدف از این مسافرت حرکت به پاکستان و هندوستان بوده).
وی در مدت کوتاه حضور خود در شهر زاهدان پیش نماز تنها مسجد زاهدان بوده و سپس به دعوت جمعی از مردم زابل که در محله بربری ها ساکن بودند به این شهر عزیمت می نمایند البته علاقه مردم سیستان به خاندان عصمت و طهارت نیز در این تصمیم گیری بی تاثیر نبوده است.
ایشان پس از حضور در محله بربری ها اقدام به ساخت مسجدی در این محله می نمایند که تا پایان عمر پیش نماز همان مسجد بوده و ضمن اقدام به برگزاری کلاس های آموزش قرآن به حل مسائل و مشکلات مردم می پرداختند.

آقا سید باقر در طول زندگی خود از مستمندان دستگیری می نمود
آقا سید باقر در طول زندگی پربرکت خود در سیستان همواره از مستمندان دستگیری می نمود و همه طبقات جامعه از کرامات وی بهره می بردند. در سال های قحطی سیستان وی پناهی برای مستمندان بود.
کسانی که ایشان را در سال های آخر عمرشان دیده اند گواهی می دهند زمانی که ایشان وارد بازار می شدند بسیاری از کسبه به جهت نذر جد سید باقر پولی در اختیار ایشان قرار می دادند که تا قبل از رسیدن به منزل بین فقرا تقسیم می شد.
پس از فوت وی نیز اگر کسی گرفتاری دارد به جد سید باقر متوسل می گردد و با توجه به اینکه نسب ایشان به امام هفتم بر می گردد عدد هفت را در نظر قرار داده و در گذشته هفت ریال و در سال های بعد هفت تومان یا هفتاد تومان یا بیشتر نذر می کردند.
داستان های زیادی در خصوص زندگی این سید جلیل القدر و همچنین مراد یافتن گرفتاران و شفای مریضان در ذهن مردم سیستان می باشد که باعث گردیده هم اکنون نیز پس از گذشت سال ها زیارتکده و پناهگاهی برای گرفتاران و محیطی برای آرامش زوار باشد.
آقا سید باقر در تاریخ 12 فروردین سال 1325 پس از سال ها تلاش جهت نشر اسلام و دستگیری از گرفتاران و نیازمندان دار فانی را وداع گفت.

منبع: https://www.dana.ir/619939

موضوعات: سیستان و بلوچستان حضرت امام موسی کاظم (ع) سایر بقعه ها و اماکن زیارتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی