شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

«من به تمام امامزاده ها علاقه مندم .» مقام معظم رهبری

شوق زیارت - امامزاده های ایران و‌ جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله بهجت (ره):
یکی از کرامت‎های شیعه، قبور و مزارهای امامزادگان است، لذا نباید از زیارت آنها غافل باشیم و خود را اختیاراً محروم سازیم!

این وبلاگ قبلا در میهن بلاگ یوده که تعطیل شده.
الان هم در حال تکمیل است. همراه ما باشید

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
آخرین نظرات

امامزاده هادی بن علی (علیه السلام) ـ همدان

شنبه, ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، ۰۳:۱۹ ق.ظ

http://www.emamzadegan.ir/_WebAppFiles/portal/PhotoGallery/Images/952fb305-837c-4e7a-b6d8-8a0374e10d68.jpg

آستان امامزاده هادی (علیه السلام) در داحل شهر همدان، با فاصله اندکی در جنوب آرامگاه باباطاهر، در داخل میدانی به همین نام قرار گرفته است.

بر روی سنگ قبری که در داخل ضریح امامزاده قرار دارد صاحب مزار چنین معرفی شده است:
امامزاده عظیم‌الشأن حضرت هادی بن علی بن حسین (علیه السلام) معروف به فرزند علی (علیه السلام) درباره نسب امامزاده منابع مختلفی چون «بحرالأنساب» و «بدائع الانساب» اتفاق نظر دارند که ایشان فرزند بلافصل امام علی بن الحسین (علیه السلام) می‌باشند.
یک اعتقاد بر این است که ایشان در زمان حکومت حجاج بن یوسف ثقفی در جریان مهاجرت از مدینه به ری درهمدان رحلت فرموده‌اند.


نظر دیگر بر این است که این سفر در زمان هشام بن اسماعیل و الی مدینه در سال 86 ه‍.ق رخ داده است.1 در ورقه شجره‌نامه امامزاده به این نکته اشاره شده که تا حدود هفتاد سال قبل لوحی به خط کوفه مربوط به هویت صاحب بقعه در دیوار آن نصب بوده که با همدستی خادم بنا به سرقت برده شده است.


دکتراذکایی: «... یک مزار دیگر «فرزند علی» هم ـ درست به همین عنوان در تداول مردم همدان ـ در شهر ما نزدیک آرامگاه باباطاهر، وجود دارد که باز نسب سازان ولایت آن را مرقد «هادی بن علی السجاد (علیه السلام)» قلمداد نموده و گفته‌اند که بر سنگ قبر قدیمی مفقود ‌آنجا همین نسب (هادی بن علی) مکتوب بوده است؛ اما موافق با آنچه شادروان حجة الاسلام عندلیب‌زاده اظهار فرموده: «چون از اولاد امام سجاد (علیه السلام) کسی به نام هادی» در کتب انساب یاد نگردیده؛ لذا بنا بر قاعده متداول اطلاق اولاد بر اجداد...، او را به عنوان هادی بن علی بن الحسین شناخته‌اند».


بنا منسوب به امامزاده هادی بن علی بن حسین (علیه السلام) می‌باشد. برخی از محققان صاحبنظر از جمله، حجةالاسلام عندلیب‌زاده معتقدند که این مزار خاکجای هادی فرزند بلافصل امام سجاد (علیه السلام) می‌باشد که در زمان حجاج بن یوسف ثقفی در جریان مهاجرت از مدینه به ری در همدان وفات نموده‌اند.

برخی دیگر از محققان از قبیل، دکتر اذکایی معتقدند که مزار مرسوم به امامزاده هادی یا آنچنانکه در میان مردم همدان معروف است «فرزند علی»، مزار شخصی از خاندان علویان یا سادات حسنی همدان در قرن ششم هجری می‌باشد که این مطلب با توجه به قرارگیری مزار مزبور در منطقه «باغ علی» که از دیرباز به عنوان موقوفه خاندان علوی همدان شناخته شده، چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.
پی نوشت

1ـ دایرة المعارف تشیع، جلد دوم، صص 9 ـ 478.

موضوعات: فرزندان امام سجاد (ع) ،همدان

موضوعات: همدان حضرت امام سجاد زین العابدین (ع)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی